איתור נזילות איתור ברור

איך מטפלים בצמחים ושורשים שחודרים לצנרת?

כולנו ודאי נתקלנו לא פעם בחיינו בצמחים אשר בצבצו בין אבני המדרכה, מתוך האדמה, מהכביש ואפילו מהקירות. כמו כן, כפי שידוע לכולנו שורשיהם של צמחים אלו מתחילים בתוך האדמה, מתחת לפני הקרקע הנגלית לעיניים של כולנו.

אם כך, מדוע פרט מידע זה חשוב בכלל? אם כן, כאשר מדובר בצנרות השונות, בין אם בצנרת המים, בין אם בצנרת הביוב ועוד, הצמחים השונים ושורשיהם חודרים לעיתים אל תוך הצנרת, ובכך עלולים לגרום לנזקים שונים הגורמים לתפקוד לקוי של הצנרת. כעת, נשאלת השאלה כיצד ניתן לטפל בצמחים ושורשים שחודרים לצנרת? נתחיל מהתחלה.

תוֹכֶן הָעִניָנִים

מהי הצנרת, ומהו תפקידה?

צנרת, כפי שרובנו יודעים, הינה מערכת אשר מהווה ברוב המקרים חלק מתשתיות המבנה, ונמצאת מתחת לפני הקרקע. מטרתה של מערכת זו, כשמדובר על צנרות המים השונות, היא להעביר נוזלים ממקום אחד לאחר, כאשר לרוב מדובר בהעברה של הנוזלים מהמאגר הראשי, למאגר שבו נאספים כל המים לאחר שנעשה בהם שימוש.

אם כן, הצנרת מורכבת בעיקרה מצינורות רבים אשר מסתעפים מצינור אחד ראשי המוביל את המים בראשית דרכם, לצינורות אשר הולכים נהיים רבים וקטנים יותר ככל שהם מתקרבים לתחנה הסופית שלהם, בה אנו עושים שימוש במים שבצנרת. כמו כן, על מנת שהמים שבצנרת יוכלו לזרום, נעשה שימוש במשאבות גדולות אשר גורמות לדחיפה ומשיכה של המים, ובכך נוצרת זרימת המים בכיוון הרצוי.

 

כיצד מזיקים צמחים ושורשים שחודרים לצנרת

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב הצנרות השונות היא בעיית הנזילות ודליפות המים מתוך הצנרת. מקרים אלו, של נזילות ודליפות בצנרת מתרחשים ברוב המקרים עקב סדקים, חורים או שברים שנגרמו בצנרת, ובכך למים הזורמים ישנה אפשרות לדלוף החוצה. אם כן צמחים ושורשים אשר חודרים לצנרת גורמים לשני בעיות עיקריות:

  1. סדקים בצנרת – כאשר שורשים וצמחים חודרים לצנרת הם מבקעים את דופן הצנרת על מנת שתהיה להם אחיזה והם יוכלו לגדול בבטחה. כאשר הם חודרים את דופן הצנרת, נוצר סדק בדופן אשר מתרחב וגדל ככל שהצמח הולך וגדל. אם כך, מאחר שהדופן של הצנרת נסדק, הדבר מאפשר למים אשר עוברים בצנרת לדלוף ולנזול מתוך הצנרת החוצה. דליפות אלו עלולות לגרום לעובש, ריקבון ורטיבות באזור הדליפה, והדבר לא נעים כאשר מדובר בצנרת ביתית.
  2. סתימות – בעיה נוספת אשר מתעוררת כתוצאה מחדירה של צמחים ושורשים לצנרת היא בעיית הסתימות בצנרת. בעיה זו מחולקת לשני מקרים עיקריים. ראשית, מאחר שצמחים רבים זקוקים למים בכדי לחיות, הם מפתחים שורשים גדולים בכדי להגיע למקור מים מסוים באופן מירבי כזה שיאפשר להם גדילה איכותית ומיטבית. הצטברות של שורשים רבים אלו עלולה לגרום לחסימת זרימת המים בצנרת, ובכך לסתימה. מקרה נוסף הוא כאשר הצמחים והשורשים אשר בצנרת מתייבשים ונובלים, הם עלולים ליפול לתוך הצנרת ולהצטבר כשאריות במקום מסוים. הצטברות רבה של צמחים ושורשים יבשים גורמת לסתימת הצנרת במקום ההצטברות.

 

כמובן שיתכנו בעיות אפשריות נוספות אשר נגרמות עקב חדירה של צמחים ושורשים לצנרת כגון זיהום המים בצנרת כתוצאה מנגיעת הצמח או השורש במים וכדומה, אך שתי הבעיות המוצגות לעיל מהוות את הבעיות העיקריות והנפוצות ביותר ביחס לכלל הבעיות הנגרמות כתוצאה מחדירת שורשים וצמחים לצנרת.

 

איך מטפלים בצמחים ושורשים שחדרו לצנרת?

כאמור, חדירה של צמחים ושורשיהם אל תוך הצנרת עלולה להוביל להיווצרותן של בעיות רבות. אי לכך, כאשר דבר כזה קורה, ברצוננו לטפל בתופעה, ולעשות את המיטב להוצאת הצמחים והשורשים שלהם באופן איכותי, על מנת למנוע בעיות כאלו ואחרות. אם כן, תהליך הטיפול במקרים אלו מתחלק לשניים, תהליך הזיהוי והכרת הבעיה ותהליך הטיפול עצמו.

 

תהליך הכרת הבעיה ודרכי הטיפול האפשריות

השלב הראשוני בתהליך הטיפול בצמחים שחדרו לצנרת הוא שלב הזיהוי של הבעיה תוך הסתכלות על מספר היבטים. בין הגורמים וההיבטים השונים, על בעלי המקצוע להבין היכן ממוקמים הצמחים שחדרו לצנרת, עד כמה גדול הנזק שנגרם כתוצאה מהחדירה לצנרת, עד כמה חזקה החדירה של הצמחים לצנרת, אילו צמחים חדרו לצנרת, היכן הם חדרו ועוד היבטים רבים אחרים.

מטרתם של כל ההיבטים הללו היא להוות קרקע מבוססת וחזקה לתהליך הטיפול עצמו בכדי לייעל אותו, ולבצע אותו בצורה האיכותית והמקצועית ביותר שניתן.

 

תהליך הטיפול עצמו

לאחר שלב הכרת ואבחנת הבעיה, מגיע שלב הטיפול עצמו בחדירת הפולשים לצנרת. חשוב לומר שמומלץ כי שלב זה יתבצע על יד בעל מקצוע מיומן ומנוסה בתחום, על מנת שלא להסב נזק רב יותר, או לגרום לנזק בלתי ניתן לתיקון בצנרת.

אם כן, שלב זה כולל את הוצאת הגורמים הבעייתים מתוך הצנרת, לרבות הצמחים והשורשים שחדרו אליה. לאחר הוצאת הגורמים הפולשים, יש לבצע איטום של המקומות בהם נכחו הצמחים והשורשים בכדי למנוע דליפות ונזילות של מים מהצנרת.

דילוג לתוכן