איתור נזילות איתור ברור

מהו אורך חיי הצנרת?

מקרים רבים של בעיות בצנרת לרבות דליפות, נזילות, סדקים, חורים, חלודה ועוד, נגרמים עקב שחיקה של הצנרת. מקרי שחיקה אלו, נגרמים בעיקרם הגדול עקב אורך חייה של הצנרת שהגיע לקיצו. אי לכך, כאשר אנו מתקינים צנרת, או באותה מידה רוכשים בית חדש בו קיימת צנרת, חשוב מאוד שנדע מהו סוג הצנרת, בכדי לדעת מהו אורך החיים שלה, ומתי יהיה עלינו לבצע אי אילו תיקונים בצנרת בכדי למנוע בעיות שונות.

 

תוֹכֶן הָעִניָנִים

מהו בכלל אורך חיי הצנרת?

אורך חיי הצנרת, כפי שניתן להבין משמו, הינו מדד אודות משך הזמן בו הצנרת נחשבת תקינה, ויש ביכולתה לתפקד כראוי ללא חשש לבעיות שונות הנגרמת כתוצאה מצנרת שחוקה. אורך חיי הצנרת נקבע בהתאם לגורמים שונים, אשר מטרתם להסתכל על כל ההיבטים השונים אשר תלויים באורך חיי הצנרת לרבות נזילות ודליפות כתוצאה מצנרת שחוקה ועוד.

כמו כן, אורך חיי הצנרת מסמל על איכותה של הצנרת. ככל שאורך חיי הצנרת גדול יותר, כך כמובן גם איכות הצנרת גדולה יותר. בנוסף ובין היתר, אורך חיי הצנרת מעיד גם על תאריך הייצור של הצנרת, כאשר ככל שאורך חיי הצנרת גדול יותר ניתן להבין עד כמה בצנרת חדשה.

 

כיצד נקבע אורך חיי הצנרת?

כאמור, אורך חיי הצנרת נקבע בהתאם למספר גורמים עיקריים, אשר מטרתם לשכלל ולהביא לידי הבנה, עד כמה הצנרת איתנה ויכולה לעמוד בתפקידה לאורך זמן תוך הסתכלות על כלל ההיבטים לרבות חומרי אשר עוברים בצנרת ועוד). אם כן, בין הגורמים השונים הקובעים את אורך חיי הצנרת ניתן למצוא:

  1. החומר ממנו עשויה הצנרת – בראש ובראשונה, אורך חיי הצנת נקבע בהתאם לחומר ממנו עשויה הצנרת. ככל שהחומר ממנו עשויה הצנרת חזק יותר ובעל יכולות גבוהות יותר בעמידות נגד חומרים שונים, כך גם אורך חיי הצנרת יהיה גדול יותר. אם כן, בין הגורמים השונים בפניהם עמידות החומר נמדדת ניתן למנות עמידות בפני חומרים כימיים, עמידות בפני חולדה, עמידות בפני שחיקה ועוד.
  2. שימוש הצנרת – ככל ששימוש צנרת כולל חומרים פחות מורכבים כך גם חיי הצנרת יגדלו בהתאם. כלומר, אם בצנרת עוברים מים בלבד, ככל הנראה שחיי הצנרת יגדלו מאחר שהמים אינם מזיקים כלל לאף חומר. בניגוד לכך, במקרים בהם הצנרת משמשת לביוב, חיי הצנרת יכולים להתקצר כתוצאה מחומרים כאלו ואחרים הפוגעים באיכות הצנרת.
  3. תאריך ייצור – גורם נוסף אשר משפיע על אורך חיי הצנרת הוא תאריך הייצור. כפי שניתן להסיק, ככל שהצנרת חדשה יותר, כך גם תוחלת החיים שלה גדלה ברוב המקרים, מאחר שטכנולוגיות ייצור הצנרות מנסה להתפתח ולפתח צנרות עמידות יותר ויותר.

 

כמובן שקיימים גורמים נוספים אשר משפיעים על גודל חיי הצנרת, ואלו רק חלק מכלל הגורמים העיקריים.

 

מה לעשות כשחיי הצנרת מגיעים לסופם

כאמור, צנרת שמגיעה לסוף דרכה עלולה לגרום לבעיות רבות כגון סדקים, נזילות, דליפות, עובש וריקבון בקירות ובתקרה ועוד. אי לכך, ישנם מספר דברים אשר חשוב לעשות כאשר אנו חוששים שהצנרת מגיעה לסוף תוחלת החיים שלה, והם בדיקה ותיקון או החלפה.

 

בדיקה

השלב הראשוני שיש לבצע טרם סוף תוחלת החיים של הצנרת הוא בדיקה מקיפה אודות הצנרת. בדיקה זו נעשית על ידי אנשי מקצוע בתחום, אשר מבררים עד כמה הצנרת שחוקה, ובמצב רעוע בכדי להמשיך לתפקד כנדרש. כמו כן, שלב זה מזהה בעיות פוטנציאליות שעלולות להיגרם כתוצאה מהצנרת הישנה, וכן מברר אודות משך הזמן המשוער שנשאר לצנרת לבצע את תפקידה כראוי.

 

תיקון או החלפה

השלב השני, לאחר הבירור אודות המצב הכללי של הצנרת, הוא שלב הבדיקה או במידת הצורך שלב ההחלפה. אם כן כפי שניתן להבין, שלב זה מבוסס על השלב הקודם, וכמו כן מבוסס על רמת המצב של הצנרת, ארש מתחלק לשני מצבים עיקריים:

  1. מצב קל עד בינוני – במצבים בהם הנזק בצנרת, או הפוטנציאל לנזקים בצנרת נמוכים עד בינוניים (כמובן על פי שיקול וחוות הדעת של האינסטלטור או השרברב), ניתן לבצע ולהסתפק בתיקון של הצנרת הנוכחית, ובכך לתקן את הנזקים הנתונים, ובאותה מידה למנוע את הנזקים העתידיים.
  2. מצב בינוני עד קשה – במצבים בהם מצב הצנרת בינוני עד חמור, תיקון של הצנרת אינו מספיק, ובעל המקצוע ידרש לבצע החלפה של חלקי הצנרת הפגומים והשחוקים השונים. לעיתים, במידת הצורך ובמידה שמצב הצנרת חמור מאוד, בעל המקצוע ידרש לבצע החלפה כללית של כל הצנרת. תהליך החלפת צנרת מהווה תהליך ארוך הכולל הפיכת הרצפה, קידוחים ועוד, אך כמו כן מהווה תהליך חיוני לשם מניעת מצבים גרועים יותר כגון רטיבויות הצפות וכיו"ב.

 

כמו כן, גם את שלב זה מבצע בעל מקצוע מוסמך בתחום, לרוב אינסטלטור או שרברב, אשר מספק שירותי תיקון או החלפה של צנרות באופן מקצועי ומוסמך. בנוסף לכך, כמובן שככל שהמצב של הצנרת חמור יותר, כך גם משך הזמן של תהליך זה ארוך יותר, ובהתאם גם מחירו של התהליך עולה.

דילוג לתוכן