איתור נזילות איתור ברור

מתי כדאי לבדוק את המרזב?

מרזב פגום עלול לגרום לבעיות רבות ביניהן רטיבויות בקירות, הצפות, נזילות, עובש ועוד. כמו כן, כל בעיות אלו ועוד רבות אחרות, נגרמות בשל כשל כזה או אחר במרזב, אשר פוגע בתפקוד התקין והסדיר של המרזב.

אם כן, נשאלת השאלה כיצד ניתן למנוע את הבעיות הרבות הללו או ליתר דיוק, כיצד ניתן למנוע את הבעיות והפגמים שנגרמים למרזב עצמו ובכך למנוע את כלל הבעיות האחרות? התשובה לכך היא בדיקה עקבית של המרזב.

תוֹכֶן הָעִניָנִים

מהו המרזב ומהו תהליך בדיקת מרזב?

מרזב, לאלו מאיתנו שלא יודעים, הינו מערכת המורכבת משלושה חלקים, אשר מטרתם לרכז את מי הגשמים כאשר הם פוגעים בגג של מבנה כלשהו, ולנקז את אותם המים אל מחוץ למבנה, בין אם לרחוב, בין אם לגינה ובין אם לתשתית הביוב.

אם כן, מטרתו העיקרית של המרזב הינה למנוע הצטברות של מי גשמים על הגג,ו בכך למנוע חדירה של מים לגג, רטיבות, ריקבון ועובש בקירות ובתקרה. כעת, נשאלת השאלה מה עושים כאשר תפקוד המרזב נפגע? אם כך, השלב הראשוני שיש לעשות, הוא לבצע תהליך של בדיקת מרזב. תהליך זה, כפי שניתן להבין, נועד על מנת לבדוק ולוודא אודות בעיות נתונות או פוטנציאליות במרזב, ובכך למנוע בעיות עתידיות רבות משקל.

 

כיצד בנוי המרזב?

טרם ההבנה מהן הבעיות האפשריות במרזב, ומתי כדאי לבצע בדיקה אודותן, נבין איך בנוי בכלל המרזב. אם כן, המרזב מורכב משני חלקי עיקריים, תעלת הניקוז וצינור המרזב, כאשר קיים חלק שלישי נוסף, פתח הניקוז, אשר מהווה את קצהו של צינור המרזב.

 

תעלת הניקוז

החלק הראשון במרזב הוא תעלת המרזב. חלק זה בנוי על גג המבנה בו נמצא המרזב, ומטרתו היא לנקז את כל המים אשר מגיעים לגג ולהעבירם אל תוך צינור המרזב עצמו. תעלות הניקוז נבדלות זו מזו בעיקר בגודל ובצורה, כאשר אלו נקבעים בהתאם למקום ולסוג הגג עליו נמצאת תעלת המרזב.

 

צינור המרזב

החלק השני של המרזב הוא צינור המרזב. צינור זה מנקז את כל המים מתעלת הניקוז, ומעביר אותם הלאה אל מחוץ למרזב עצמו, ובכך מונע הצטברות של מים על גג המבנה או בתעלת הניקוז. כמו כן, קיימים שני סוגים של צינורות מרזב, אשר אופן הבדיקה שלהם משתנה בהתאם.

ראשית, צינור מרזב חיצוני – צינור זה מורכב בחזית החיצונית של הקיר, הוא גלוי לעיני כל, ואופן הבדיקה שלו פשוט מאוד. מהצד השני, קיים צינור מרזב פנימי, אשר מורכב בתוך היסודות של המבנה, כך שלא רואים אותו בכלל מלבד פתח הניקוז. אי לכך, תהליך הבדיקה של מרזב זה קשה מאחר שאין גישה ישירה ונוחה למרזב ולבעיות שבו.

 

מהם סוגי הבעיות שיכולות להיווצר במרזב?

כאמור, ביכולתו של תהליך בדיקת מרזב למנוע מקרים כאלו ואחרים אשר עלולים להיגרם כתוצאה מכשל כלשהו במרזב, בין אם מדובר בכשל בצינור המרזב ובין אם כשל בתעלת הניקוז. אם כך, תהליך בדיקת המרזב מתבסס על שלל בעיות אשר נגרמות במרזב, חלקן נפוצות יותר וחלקן פחות. אם כן, אלו הם חלק מכלל סוגי הבעיות שיכולות להיווצר במרזב.

  1. ניתוקים במרזב – אחת הבעיות העלולות להיווצר במרזב היא בעיה שבה נגרמים ניתוקים בין חלקים שונים לאורך המרזב. כלומר, מתנתקים או מתרופפים חלקים כאלו ואחרים לאורך המרזב(לרוב ברגי חיבור), המחברים בין תעלת המרזב לצינור המרזב או בין צינור המרזב לפתח הניקוז וכיו"ב. אם כן, בין אם מדובר על נתק לחלוטין ובין אם מדובר על נתק חלקי, אותם נתקים אשר נוצרים לאורך המרזב עלולים לגרום לנזילות מים חמורות, העלולות לגרום בדרך כזו או אחרת לריקבון, רטיבות, עובש ועוד.
  2. סתימות – בעיה נוספת ונפוצה מאוד במרזבים בפרט, ובכל גורם מוביל מים אחר לרבות צנרות, היא בעיית הסתימות. לעיתים קרובות, נכנסים גופים זרים לתוך תעלת המרזב הראשית ומשם נכנסים לתוך צינור המרזב. גופים זרים אלו, אשר נכנסים למרזב, עלולים להיתקע במקום מסוים במרזב ולהצטבר שם. במקרים כאלו, הצטברות הגופים הזרים לרבות עלים, ענפים וכדומה, גורמת לסתימה שעלולה להוביל ללחץ רב בצינור המרזב, ובכך לגרום לבעיות בזרימה תקינה של המים במרזב, ולתפקוד לקוי של המרזב כולו.
  3. דליפות ונזילות – בעיה שכיחה גם כן היא בעיית הנזילות והדליפות במרזב. בעיה זו עלולה להיגרם מסיבות רבות כגון היחלשות חלקים מסוימים בלאורך המרזב, מכרסמים שונים אשר עושים חורים במרזב, שחיקה, סדקים ועוד. כמו כן, בעיה זו גורמת ברוב המקרים להצטברות המים במקום מסוים ובכך לעובש פנימי בקירות וכן לרטיבות גדולה, אשר קשה לטפל בה לאחר שנגרמה.

 

מתי כדאי לבדוק את המרזב?

כפי שניתן להבין, לאחר שעסקנו בכלל המרכיבים השונים הנוגעים בתהליך בדיקת המרזב, בדיקות מרזב מהוות תהליך חשוב ונחוץ, אשר יש לבצע אותו מדי פעם בכדי לוודא שהכל תקין, וכי אין אסונות נתונים ופוטנציאליים כאחד.

אף על פי כן, נשאלת השאלה מתי בדיוק כדאי לבדוק את המרזב? האם פעם בחודש או רק בחורף? אם כן, תדירות בדיקת המרזב המומלצת ביותר היא לפחות פעם בשנה לקראת החורף והעונות הגשומות, ואם יש לכם אפשרות אז מומלץ לבצע את הבדיקה פעם אחת בחורף ופעם אחת בקיץ.

זאת בכדי להיות בטוחים שאין איזושהי בעיה במרזב באופן עקבי ובטוח טרם השימוש העיקרי שלה בחורף. עם זאת, כמובן שברגע שמתגלים סימנים לבעיה, יש לקרוא מיד לבעל מקצוע שיבצע עבורכם בדיקה.

דילוג לתוכן