איתור נזילות איתור ברור

מה החשיבות של צינור המרזב?

רבים מאיתנו ודאי נתקלו, במיוחד בימי החורף הגשומים, בנזילות, טפטופים ודליפות מים מתוך הגגות או מרפסות הבתים, אשר גורמים לכך שמי הגשמים יתיזו עלינו ויפלו על ראשנו. אם כן, ודאי שאלתם את עצמכם לא פעם מדוע המים לא מתנקזים לשום מקום?

כמו כן, במקרים אחרים, במידה ויש חור ניקוז ממנו המים יוצאים מהמבנה החוצה לרחוב, שאלתם את עצמכם איך תהליך הניקוז הזה קורה, ולשם מה צריך אותו. אם כך, התשובה והפתרון לכל הבעיות והשאלות היא צינור המרזב.

תוֹכֶן הָעִניָנִים

מהו צינור מרזב?

צינור מרזב, כשמו כן הוא, מהווה חלק ממערכת המרזב אשר מחבר בין פתח הניקוז של המים היוצאים ממערכת המרזב, לבין תעלת הניקוז העליונה של מערכת המרזב, אשר מהווה את התחנה הראשונה במערכת המרזב, אליה מגיעים כמויות המים בפגישתם הראשונה עם מערכת המרזב.

אם כן, תפקידה של מערכת המרזב בפרט, ושל צינור המרזב בכלל חשוב מאוד מכמה סיבות. אך ראשית כל, נכיר ונבין את התפקיד, המבנה והסוגים השונים של מערכות המרזב הקיימות.

 

כיצד בנויה מערכת המרזב?

כאמור, מערכת המרזב בנויה משלושה חלקים עיקריים, אשר שילובם יחדיו מאפשר את התפקוד התקין והממוקד של המרזב כולו. כמו כן, לכל חלק במערכת המרזב קיים תפקיד שונה אשר מתאפשר רק לו. זאת בעיקר בשל המבנה והמיקום הייחודיים לכל חלק וחלק במרזב. אם כך, שלושת החלקים העיקריים במרזב הינם תעלת הניקוז, צינור המרזב ופתח הניקוז הסופי.

 

תעלת ניקוז המים

החלק הראשון במערכת המרזב הוא תעלת הניקוז. תעלת ניקוז זו יכולה להתבטא בכמה צורות וגדלים בהתאם לצורך שלשמו נועד המרזב, למיקום המרזב ביחס למבנה ולסוג המרזב עצמו. אם כך, ייתכנו מרזבים אשר תעלת הניקוז שלהם מהווה תעלה פשוטה כפי שכולנו מדיימינים, ומאידך ייתכנו מרזבים בהם תעלת הניקוז תהיה מעין משפך גדול אשר מתפרס על חלק רחב של גג המבנה.

בכל מקרה שהוא, תעלת הניקוז בנויה בשיפוע קל אל עבר פתח צינור המרזב. זאת על מנת שהמים אשר מגיעים לתעלה יוכלו לזרום אל צינור הניקוז ללא בעיה, וללא עזרה חיצונית כלשהי.

 

צינור המרזב

החלק השני והעיקרי של מערכת המרזב הוא צינור המרזב. צינור זה, כפי שניתן להסיק משמו וממקומו בסדר החלקים של המערכת, מהווה את הצינור אשר מחבר בין תעלת ניקוז המים העליונה, לבין פתח הניקוז הסופי. בדומה לתעלה הניקוז, גם צינור המרזב משתנה במספר היבטים בהתאם לגורמים שונים לרבות סוג המרזב, הסיבה לצורך במרזב ומיקום המרזב במבנה.

 

פתח ניקוז המים

החלק השלישי והאחרון בהופעתו במרזב הוא פתח ניקוז המים. חלק זה, כשמו, נועד על מנת לנקז את כל המים מהמרזב אל מחוצה לו. פתח זה מהווה את אפשור יציאת המים, ומניעה מהם להיאגר בתוך המרזב או על גג המבנה, ובכך מונע גם רטיבות, עובש, ריקבון ועוד, אשר נגרמים כתוצאה מהצטברות מים במקום מסוים וחדירתם לתוך הקירות ותקרת המבנה.

 

מהם סוגי המרזב השונים

סוג המרזב וכן השימוש בו, משתנים ממקרה למקרה בהתאם לגורמים שונים כגון הסיבה לצורך במרזב, המיקום הרצוי של המרזב ביחס למבנה, סוג המבנה ועוד. כמו כן, ניתן לחלק את כלל סוגי המרזבים השונים אשר נבדלים זה מזה בהתאם לתכונות שונות כגון צבע, חומר ממנו הם עשויים, גודל ועוד, לשני סוגים עיקריים של מרזבים הנבדלים זה מזה במיקום שלהם ביחס למיקום הרכבתם:

  1. מרזב חיצוני – מרזב חיצוני, כפי שניתן להבין משמו, הינו מרזב אשר מצוי מחוץ למבנה בו הוא מורכב, ומאפשר ניקוז ומעבר של מים על גבי הקיר החיצוני של המבנה. כלומר, מרזב חיצוני הינו מרזב אשר מורכב על גבי פני המבנה מבחוץ ,ואינו מבצע ריכוז וניקוז של מים בתוך יסודות המבנה עצמם.
  2. מרזב פנימי – בשונה ממרזב חיצוני, מרזב פנימי מותקן בתוך יסודות המבנה עצמם, כלומר מורכב בעת בניית המבנה עצמו בתוך תחום הקירות. היתרון הגדול של סוג מרזב זה הוא עניין האסתטיקה, שכן כלפי חוץ וגם כלפי פנים, אין כל אפשרות לדעת כי קיים מרזב במקום, מלבד פתח הניקוז המצוי מחוץ לקיר. בניגוד לכך, החיסרון הגדול והמשמעותי של מרזב זה, הוא עניין תיקון המרזב. במקרים בהם נוצרת איזושהי בעיה בצינור המרזב, נדרש פירוק של הקיר על מנת לתקן את הבעיה. כמו כן, בעיה במרזב פנימי כגון נזילות ודליפות עלולה לגרום לרטיבות פנים בקיר, לעובש ולריקבון במהירות רבה מאשר נזילות שיגרמו במרזב חיצוני.

 

החשיבות של צינור המרזב

לאחר שהבנו את כלל הגורמים הקשורים למרזב, ניתן לגשת לעניין החשיבות של צינור המרזב. אם כן, כפי שנאמר לעיל, צינור המרזב מחבר בין תעלת הניקוז העליונה של המרזב לבין פתח הניקוז של המרזב. בנוסף לכך, לולא צינור המרזב, מערכת המרזב כולה לא תוכל להתפרש לגודל רב.

זאת מאחר הסיבה, שלא יהיה חלק אשר יחבר בין מקום ריכוז המים לבין מקום ניקוזם מחוץ למערכת המרזב, ובנוסף לא יתאפשר מעבר מים ממקום ריכוזם הגבוה, למקום הניקוז שלהם ויציאתם ממערכת המרזב. אם כך, ניתן לומר שצינור המרזב מהווה את החלק העיקרי והחשוב ביותר במרזב כולו, אם ברצוננו לעשות שימוש במרזב העולה על גובה על מטר אחד או שניים.

דילוג לתוכן