איתור נזילות איתור ברור

איך מאתרים נזילה בעזרת מצלמה תרמית

איתור נזילות באופן כללי, מהווה תהליך חשוב מאוד כאשר אנו חוששים שקיימת איזושהי נזילה בנכס, או כאשר אנו מזהים סימנים אשר מעידים על נזילה כגון התקלפות הצבע בקירות, הצטברות עובש בתקרה ועוד. אם כן, קיימים סוגים רבים של דרכים לאיתור נזילות, כאשר הדרך המוכרת ביותר היא על ידי הוצאת בלטות הוא קדיחה בקירות עד למצב בו קיים מגע ישיר עם הצנרת, ועם המקום החשוד למיקום הנזילה.

כמו כן, קיימת דרך יעילה ובטיחותית הרבה יותר לאיתור נזילות, ללא צורך בהריסה של כל מיני חלקים בנכס. שיטה זו נקראת איתור נזילה במצלמה תרמית.

תוֹכֶן הָעִניָנִים

מהו תהליך איתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית?

תהליך איתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית מתבסס על היכולת של המצלמה התרמית להבחין בין הבדלי הטמפרטורות השונים של הגופים אשר נתפסו בעדשת המצלמה. אם כך, איתור נזילות דורש מספר דברים ומורכב משני חלקים עיקריים, תהליך החימום של המים ותהליך איתור הנזילה.

 

חימום המים בצנרת הדולפת

מאחר ואיתור המצלמה פועל על עיקרון של זיהוי הבדלי טמפרטורות, יש צורך לגרום להבדלי טמפרטורות בין הצנרת לבין שאר המקום, בכדי שהמצלמה תוכל לזהות את הצנרת. אם כך, השלב הראשון שיש לבצע כחלק מתהליך איתור הנזילה באמצעות מצלמה תרמית הוא שלב החימום של המים בצנרת.

שלב זה כולל חימום כללי של כל המים אשר עוברים בצנרות שבמקום, ועל כן משך הזמן שהוא נמשך משתנה בהתאם לרמת המהירות שבה המים בצנרת מתחממים, וכן בהתאם לגודל המקום ולגדול הצנרת הנתונה.

 

איתור הנזילה בצנרת

לאחר חימום כל המים בצנרת, מגיע שלב איתור הנזילה עצמו. מאחר שהמים בצנרת חמים ביחס לקרקע ולשטח המצוי מסביבם, על צג המצלמה תופיע בגוונים אדומים כל הצנרת אשר המים החמים זורמים בצינורות שלה.

אי לכך, כאשר תהיה דליפה במקום כלשהו לאורך הצנרת, המים החמים יצאו מהצנרת ויחממו את כל אזור הנזילה. כאשר המצלמה התרמית תגיע למקום זה, יתקבל בצג המצלמה שטח גדול אדום, שהוא כמובן, מקום הנזילה.

 

מתי נשתמש במצלמה תרמית לצורך איתור נזילות?

כאמור, איתור נזילות במצלמה תרמית עובד על עיקרון הבדלי הטמפרטורות. אי לכך, אין אפשרות לעשות שימוש בשיטה זו בכל המקרים, ותהיה הגבלת שימוש במצלמה תרמית בשני מקרים עיקריים בהם עיקרון זה מתבטל, ואין אפשרות לזהות או לייצר את הבדלי הטמפרטורה הנחוצים. אם כן, שני המקרים העיקריים הללו הינם:

  1. במקרים בהם אין באפשרותנו לחמם את תוכן הצנרת – מקרים אלו נוגעים בעיקר לנזילות הנוצרות בצנרת ביוב, מאחר שאין באפשרותנו לחמם את מי הביוב. כמו כן, מקרה זה יתכן במקרים בהם חימום המים בצנרת המים לקוי או אינו קיים.
  2. צנרת אשר מצויה מאחורי או מתחת לחומרים מבודדי חום – מאחר שהמצלמה התרמית פועלת בהתאם לאנרגית החום הקיימת בכל גוף, במידה וצנר המים תמצא מאחורי חומרים מבודדי חום, כגון פרקטים אשר עשויים עץ, איתור הנזילה כמעט ואינו יתאפשר, מאחר שהמצלמה לא תצליח לזהות דבר מבעד לגורם המבודד.

 

אלו הם המקרים העיקריים והנפוצים ביותר בהם מצלמה תרמית אינה יכולה לעזור לשם איתור נזילות, וכמעט בכל שאר המקרים, מצלמה זו תעזור באופן יעיל ביותר.

 

מהם היתרונות של איתור נזילות במצלמה תרמית?

איתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית תורם לנו במספר דברים עיקריים, אשר מהווים חיסרון בכל שאר הדרכים לאיתור נזילות. ראשית, איתור נזילות במצלמה תרמית אינו דורש הרס כזה או אחר של השטח המפריד בין אנשי המקצוע לבין הצנרת הלקויה. כמו כן, שימוש במצלמה תרמית מהווה איתור מדויק בהרבה מאשר איתור נזילה על ידי ניחוש של בעל המקצוע, בין אם הוא מושכל ובין אם לא.

שנית, אף על פי העובדה כי איתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית נחשב יקר ביחס לשאר השיטות לאיתור נזילות, כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, הכוללת גם את איתור הנזילה וגם את התיקון של הנזילה, איתור נזילות באמצעות מצלמה תרמית משתלם הרבה יותר במקרים רבים.

זאת מאחר שכל תהליך החפריה והקידוח לשם הגעה למגע ישיר עם מקור הנזילה, נעשה באופן ממוקד ויעיל הרבה יותר, ועל כן הנזק שנגרם לנכס קטן בהתאם. היבט זה מתייחס הן לשלב האיתור עצמו, בו אין צורך בקידוח והרס רחב שטח פנים לשם גילוי מקור הנזילה המדויק, והן מתייחס לתיקון עצמו בו יש להגיע למגע ישיר ומדויק ככל שניתן עם המיקום של הנזילה בצנרת.

דילוג לתוכן